Tumblr: Del 3

18 Apr

I tredje och sista delen av min Tumblr triologi tänker jag ta reda på hur enkelt det är att göra ett tema för Tumblr och hur det fungerar. Men innan jag börjar med det vill jag bara, väldigt kort, nämna ytterligare några anledningar till varför jag börjar gilla Tumblr mer och mer..

”Jaha, men hur många följer dig på Tumblr då?”

I en artikel i N.Y Times, som egentligen handlar om hur företag börjar upptäcka Tumblr, nämner skribenten Jenna Wortham (2010) att man inte kan se hur många följare någon annan har. Till skillnad från Facebook och Twitter kan användaren bara se sina egna följare vilket gör att det här närmst maniska dömandet av hur många kompisar du har försvinner, och du kanske inser värdet av att någon är intresserad av dig för att du är intressant eller rolig.

En annan egenskap jag gillar, och som gav upphov till detta tredje inlägg, är den totala skaparfriheten och individualiseringen av din egna Tumbler sida. Ditt tema. Ingen annanstans (vad jag vet) lämnas scenen öppen och ledig på detta sätt. Du bestämmer själv hur och hur mycket du vill ändra din sida.

Go create!

Det finns två vägar att gå om du vill göra din Tumblr sida unik. Det första och enklaste sättet är att installera ett tema du gillar från ”Theme Garden”, som är Tumblrs egna temabank. Och sedan från kontrollpanelen ändra färger, bakgrunder eller bilder med några enkla knapptryck. Detta fungerar väldigt bra och räcker förhållandevis långt.

Men är du som jag, har egna idéer och kan lite HTML/CSS, så kan du skapa helt egna teman. Tumblr låter dig ändra i källkoden i vilket installerat tema som helst och all kod ligger i en enda index-fil som genegerar all dynamisk data. Denna kommer du åt från kontrollpanelen. Tumblrs kodstruktur är något anorlunda och det finns ett helt gäng variabler som måste läggas in i koden för att din sida ska kunna fungera dynamistk och som det är tänkt. Men det är bara om du vill kunna använda Tumblrs applikationer eller göra det möjligt för folk att följa dig. Vill du, kan du bara ha en statisk sida, men då försvinner poängen med Tumblr.

Tumblr har ett eget direktiv för utvecklare med lista över samtliga variabler du kan använda. Jag hittade en artikel (Matthew Corner, 2010) som förklarar kodstrukturen lite mer ingående och förklarar även lite kring variablerna och dess funktionalitet. Vill man test lite själv utan att ägna de närmsta dagarna med att lära sig allt om det tekniska kring Tumblr, kan man göra som jag. Installera ett tema och börja ändra i det. På så sätt får du med alla viktiga variabler och kan själv lägga till eller ta bort efterhand som du lär känna koden. Det finns dock en lite nackdel med denna variant, och det är att du är inne och rotar i någon annans skapelse och det kan svårt att sätta sig in i någon annans logik. Men väl värt ett försök.

En annan sak du måste tänka på är att under tiden du bygger och leker själv måste stå för utrymmet din CSS och/eller din grafik kräver. Tumblr har utrymmme att förvara din färdiga produkt men det är inte optimerat för utveckling. Lägg därför din CSS-mall och bilder externt tillsvidare och bädda in/ladda upp när allt är klart. Ett tips bara.

Det var allt för mig om Tumblr. Här kan du se mitt tema och originaltemat jag utgick från. Koden bygger på HTML 5 och jag har inte hunnit/orkat fixa för IE, så använd andra läsare. Kom ihåg att tanken var att ta reda på hur man göre ett tema för Tumblr och inte att göra ett 100 procent tema, så vänligen bortse från små missar 😉

Jenna Wortham (2010). Media Companies Try Getting Social With Tumblr [Elektronisk] New York Times. Tillgänglig:<http://www.nytimes.com/2010/08/02/technology/02tumblr.html > [2010-08-01]

Mathew Corner (2010). How to Create a Tumblr Theme (Code Structure) [Elektronisk] 1stWebDesigner. Tillgänglig:<http://www.1stwebdesigner.com/tutorials/how-to-create-tumblr-theme/ > [2010-06-21]

7 svar to “Tumblr: Del 3”

  1. joakimeklund april 19, 2011 den 5:39 e m #

    Nedan kan Du se mina kommentare kring din första tjänst.

    Kommentar tjänst 1 – Adrian Sofinet

  2. Adrian april 20, 2011 den 7:39 f m #

    Tack Jocke för dina ord 🙂

  3. victorhugolongon maj 16, 2011 den 7:46 f m #

    Hej Adrian!

    Hade också tänkte att lämna några ord om dina inlägg! Precis som Joakim tycker jag att du har skrivit väldigt enkelt, men inte på ett förenklat eller tråkigt sätt utan mycket intressant och som fångar läsaren uppmärksamhet! Jag visste inte så mycket om tumblr själva och har lärt mig en hel del. Jag kommer att kika lite mer på kod strukturen och ser hur det fungerar (blev lite nyfiken 🙂 ). En fråga bara: hur mycket innehåll kan man publicera. finns en begränsning när man jämför med en blogg eller myspace? Jag frågar det bara för att du skrev att tumblr skulle vara något emellan just blogg och Twitter!

    Bra jobbat!
    mvh
    Victor

    • Adrian maj 16, 2011 den 8:24 f m #

      Tack för att du tog dig tid att läsa mina inlägg. Jätte roligt! 🙂

      Vad jag har kunnat läsa mig till så finns inga begränsningar av hur mycket innehåll (text + bild + video) som man kan publicera ”åt gången”. Alltså under ett inlägg. Antar att du tänker på Twitter som inte låter dig skriva mer än 140 tecken.

      Sen hur mycket utrymme du får på Tumblrs server, som håller hela din tumblogg, är så klart begränsad till några GB.. om du inte vill betala alltså 🙂

      Varför man säger att Tumblr är ett mellanting av blogg och microblogg, är för att den har bådas egenskaper. Min åsikt är att den borde användas som en microblogg, men att man tar vara på egenskaperna som ex Twitter saknar. Delning av bild, video och längre texter på ett och samma konto.

      Hoppas det svaret duger 🙂

  4. Lisa maj 30, 2011 den 10:36 f m #

    Hej Adrian

    Mycket bra beskrivet om Thumblr. Visste inte mycket om det innan, tycker att du förklarat tjänsten på ett bra och enkelt sätt.
    Intressant att det är så fritt när det gäller utseendet, får mig också att vilja prova mig fram då andra tjänster, precis som du säger, kan vara ganska begränsade.
    Har själv skrivit om Twitter men ser här mer användning av denna typ av tjänst då, som jag förstod det, kan integrera andra tjänster och ta del av och dela med sig av mer.
    Mycket bra! 🙂

    /Lisa

Lämna en kommentar